Nejistá budoucnost procentních sazeb hypoték
29. 4. 2020

Nejistá budoucnost procentních sazeb hypoték

V souvislosti s bojem s koronavirovým onemocněním se řada obchodů a transakcí zcela zastavila. Výrazný propad zájmu o nákup nemovitostí zaznamenává i realitní trh. Jak na to budou reagovat banky? Co se stane se sazbami hypotečních úvěrů? 

Prodeje na minimu

Během pár týdnů zaznamenali realitní makléři propad v zájmu o nákup nemovitosti až o desítky procent. Realizuje se jen malé množství prohlídek a nově sjednaných smluv na nákup nemovitosti je minimum. Důvodem je nejistota na trzích. Kupující očekávají snížení cen nemovitostí, zrušení daně z nabytí nemovitosti a zároveň snížení sazeb u hypotečních úvěrů.

Výrazné snížení úroků nepřichází

Banky v současné chvíli zatím nepřistoupily k výraznému snižování úrokových sazeb u hypotečních úvěrů. Důvod je jednoduchý. Je třeba se vypořádat se zajištěním personálního chodu poboček a rovněž s náročností zpracování žádostí o odklad splátek. Teprve po několika týdnech bude možné začít vyhodnocovat situaci.

Dva možné scénáře

Již teď dochází ke zlevňování úrokových sazeb na mezibankovních trzích. Úvěrové zdroje jsou nabízeny nejlevněji za poslední 4 roky. Banky toto zlevnění mohou promítnout do úrokových sazeb hypoték. Zároveň budou chtít podpořit trh a motivovat klienty k podpisu smluv o hypotečním úvěru. Lákat mohou na výrazně nižší sazbu.

Druhým scénářem je důsledek problémů s likviditou. Mnoho klientů se ocitne v platební neschopnosti nebo v druhotné platební neschopnosti. Budou se množit žádosti o odklad splátek nebo o prodloužení celkové doby splácení. Vyšší riziko banka promítne do zdražení hypotečních úvěrů.

Podpora ČNB

Dostupnost hypotečního úvěru se snaží podpořit i Česká národní banka. Doporučení o osmdesátiprocentních hypotékách je nyní mírnější. Banky budou poskytovat hypotéky na 90 procent hodnoty nemovitosti (LTV). Zároveň se zvýšil poměr mezi měsíční splátkou a čistým měsíčním příjmem ze 45 na 50 %.

 

 

 

 

 

 

Jiří Kuna
Autor: Jiří Kuna

Používám moderní způsoby prodeje, které nepoužívá 95% makléřů. Například marketingové kampaně na sociálních sítích. Designovou úpravu interiérů před zahájením prodeje. Tiskoviny k nemovitosti. Vlastní web nemovitosti. Technická zpráva a povinný PENB nemovitosti. Prověření právního stavu a legalizace nezapsaných staveb. Pravidelné informace pro majitele o vývoji prodeje. A mnoho dalších úkonů, které jsou pro prodej potřeba a většina makléřů nad tím jen mávne rukou. Díky tomu dosahuji vysoké úspěšnosti a rychlejších prodejů. Klienti moji práci doporučují dál a na to jsem nejvíce pyšný!

Používání cookies - aby web fungoval jak má:

Abyste na webu snadno našli to, co hledáte, potřebujeme váš souhlas se zpracováním souborů cookies. Kliknutím na tlačítko "Souhlasím" všechny cookies jednoduše povolíte.

Cookies jsou malé soubory, které se ukládají ve vašem prohlížeči. Podle nich vás na našem webu poznáme a zobrazíme vám web tak, aby všechno fungovalo správně a podle vašich preferencí. Přehled cookies a podmínky jejich užívání si můžete přečíst zde.

Nastavení